November 2024
Framsidan av Genesis decembernummer (Design: Jörgen Lundin)
Det har varit skoltema i höst.För mig själv har det varit det en längre tid, eftersom jag under ett antal år följt Skolinspektionens rövarstråt på framför allt de kristna friskolorna.
För en tid sedan tyckte jag – och många med mig – att måttet var rågat, av skäl som jag berättade om i oktober månadskrönika. Jag nämnde då att jag skickat ett öppet brev till Skolinspektionens utredare, först till Västerbottens-kuriren som valde att inte ta in den, och sedan till Världen Idag som publicerade den. Jag länkade till den då, men den som vill läsa den nu kan göra det här.
Vad hände sen? Ja, utredaren själv svarade som väntat inte. Det blev i stället i vanlig ordning myndighetens presstjänst som tog över uppgiften. De svarade så här:
Hej,Åkej. Tjänstemannen i fråga har alltså ingen personlig åsikt och gör inga personliga tolkningar och tycker alls ingenting om någonting.
Tack för dina frågor. De beslut som fattats rörande de skolor som nämns är myndighetsbeslut. Skolinspektionens beslut är grundade på svensk lagstiftning. Enskilda tjänstemän har därvid inga personliga åsikter om de verksamheter som inspekteras, gör inga egna tolkningar och utgår inte från egna tyckanden. Inspektion är heller inget enmansarbete, vid inspektion deltar flera utredare och de genomför arbetet enligt myndighetens arbetssätt och riktlinjer.Enligt Skollagens krav ska undervisning i svenska skolor utgå från vetenskaplig grund och bedrivas i enlighet med läroplanen. Utifrån detta fattar Skolinspektionen sina beslut.
För frågor om kursplaner eller läroplanen bör du kontakta Skolverket.
Med vänlig hälsning
Skolinspektionens presstjänst
Men den som läst rapporterna kan bara komma till slutsatsen att Skolinspektionens presstjänst befinner sig på en annan planet. Eller i varje fall att de inte läst mitt öppna brev eller betraktar det som ett rent påhitt. Min replik publicerades i Världen Idag 19/11. Den löd:
Skolinspektionen har besvarat mitt öppna brev på ett sätt som var förväntat. Där märks varken någon tendens eller vilja att besvara frågorna som sådana. I stället försöker myndigheten frånskriva sina tjänstemän deras personliga ansvar genom att hänvisa till deras ofelbarhet.Parallellt med den här processen har jag jobbat med ett antal analyserande artiklar för magasinet Genesis. Nr 4/2024 (publikt för icke-prenumeranter först 1 dec 2025) handlar praktiskt taget helt och hållet om det här ämnet och framsidan ser du på vinjettbilden här ovan. Men mina artiklar hittar du här på min webbplats. Sprid dem för vinden! Beställ ett lösnummer av magasinet och skicka till politiker och andra beslutsfattare inom skolområdet.
Men tjänstemannaansvar kan inte definieras bort. De frågor jag ställt till den huvudansvarige inspektören föranleds av en rad felaktigheter och tveksamheter i utredningarna. Konsekvensen har blivit beslut som står i konflikt med inte bara vetenskapen och läroplanens andemening, utan även internationell rätt. Det är allvarligt. Skolinspektören i fråga måste ställas till svars.Ja, undervisningen i svenska skolor ska utgå från vetenskaplig grund och bedrivas i enlighet med läroplanen. Men vad hjälper det när kompetensen att bedöma just detta uppenbarligen brister?
Det bemötande från Skolinspektionen som den här ”dialogen” visar på är grundorsaken till den upplevelse av maktlöshet och rättslöshet som skolstyrelser, rektorer och personal på välfungerande kristna friskolor idag upplever i sitt möte med myndigheten. Inspektionen har ju befogenheter inte bara att utdöma viten på hundratusentals kronor utan dessutom att stänga ner verksamheten på skolor som hamnat i onåd. Skolorna upplever sig inte ha något annat val än att underkasta sig.
Skolinspektionens arbetssätt och riktlinjer måste förändras. Regering och riksdag måste snarast se över kurs-och läroplaner så att maktmissbruk av det här slaget upphör och förebyggs.
En sak är klar: Det här är sannerligen bara början!
Copyright © 2024 Göran Schmidt
Template design by Andreas Viklund
Tillbaka till startsidan